کد مطلب:1564 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:271

مسایل متفرقه زکاة فطره


2032- انسان باید زكاة فطره را به قصد قربت یعنی برای انجام خواست خداوند عالم بدهد و موقعی كه آن را می دهد نیت دادن فطره نماید.



2033- اگر پیش از ماه رمضان فطره را بدهد صحیح نیست و بهتر آن است كه در ماه رمضان هم فطره را نـدهـد , ولی اگر پیش از رمضان به فقیر قرض بدهد , و بعد از آن كه فطره بر او واجب شد , طلب خود را بابت فطره حساب كند , مانعی ندارد.



2034- گندم یا چیز دیگری را كه برای فطره می دهد باید به جنس دیگر یا خاك مخلوط نباشد , و چنانچه مـخـلـوط بـاشد , اگر خالص آن به یك صاع برسد , و بدون جدا كردن قابل استفاده باشد یا جدا كردن آن زحمت فوق العاده نداشته باشد , یا آنچه مخلوط شده به قدری كم باشد كه قابل اعتنا نباشد اشكال ندارد.



2035- اگر فطره را از چیز معیوب بدهد , بنابر احتیاط واجب كافی نیست .



2036- كسی كه فطره چند نفر را می دهد , لازم نیست همه را از یك جنس بدهد مثلا اگر فطره بعضی را گندم و فطره بعض دیگر را جو بدهد كافی است .



2037- كـسـی كه نماز عید فطر می خواند , بنابر احتیاط واجب باید فطره را پیش از نماز عید بدهد , ولی اگر نماز عید نمی خواند , می تواند دادن فطره را تا ظهر تاخیر بیندازد.



2038- اگر به نیت فطره مقداری از مال خود را كنار بگذارد و تا ظهر روز عید به مستحق ندهد , هر وقت آن را می دهد نیت فطره نماید.



2039- اگـر موقعی كه دادن زكاة فطره واجب است , فطره را ندهد و كنار هم نگذارد , بعدا بنابر احتیاط بدون این كه نیت ادا و قضا كند فطره را بدهد.



2040- اگر فطره را كنار بگذارد , نمی تواند آن را برای خودش بردارد و مالی دیگر را برای فطره بگذارد.



2041- اگر انسان مالی داشته باشد كه قیمتش از فطره بیشتر است , چنانچه فطره را ندهد و نیت كند كه مقداری از آن مال برای فطره باشد اشكال دارد.



2042- اگـر مـالـی را كـه برای فطره كنار گذاشته از بین برود چنانچه دسترسی به فقیر داشته و دادن فـطـره را تاخیر انداخته , یا در نگهداری آن كوتاهی كرده , باید عوض آن را بدهد و اگر دسترسی به فقیر نداشته , و در نگهداری آن كوتاهی نكرده , ضامن نیست .



2043- اگـر در مـحل خودش مستحق پیدا شود , احتیاط واجب آن است كه فطره را به جای دیگر نبرد و اگر به جای دیگر ببرد , و تلف شود , باید عوض آن را بدهد.